maandag 8 juni 2015

Heerlijk Amsterdam


Na de culinaire gidsjes over grote steden in het buitenland, is er sinds kort Heerlijk Amsterdam.
Het is een culinaire gids geschreven door Amsterdammers Jonah Freud, eigenaar van De Kookboekhandel en kookboekenrecensent en haar dochter Cijn Prins.

Zij weten de leukste, fijnste en lekkerste adresjes op culinair gebied. Altijd naar hun eigen smaak.

Ik las het boek met veel plezier. Van sommige tips krijg je zin om er direct naartoe te gaan.

Het boek is ingedeeld op stadsdelen en voorzien van plattegronden waarop de adressen terug te vinden zijn. Naast de geografische indeling zijn er nog een aantal thema-hoofdstukken, zoals bijvoorbeeld haringkramen en buitenlandse supermarkten.

Hoewel Amsterdam en omgeving voor mij bekend terrein zijn, ken ik lang niet zoveel goede adressen. En omdat ik binnenkort tegen Amsterdam aan verhuis, zal ik er veel te vinden zijn. Deze gids koester ik dan ook.

Zelf ben ik nog altijd op zoek naar een authentiek Spaanse tapasrestaurant en ken ik er maar één, waar ik nog niet naartoe ben geweest.
Ik hoopte dat er in deze culinaire gids een aantal goede tapastrestaurants zouden staan, maar helaas niet. Hetzelfde geldt voor een oesterbar of het nieuwe hummusrestaurant Sir Hummus.

Gelukkig wel twee adressen voor een Libanees restaurant.

En maakte ik mij zorgen dat Amsterdams grootste, oudste en bekendste Turkse supermarkt Genko er niet in stond, op de laatste pagina werd hij toch nog genoemd.

Wat nog meer?

Echt uiteenlopend, met opvallend veel adressen in de straat waar Jonah haar kookboekenwinkel gevestigd is, de Haarlemmerdijk. Maar dat is op zich logisch, het is de buurt waar ze veel is.

Wat mij ook opviel; het jaarlijkse eet-evenement The Taste Of Amsterdam, wat in Amsterdam Zuid plaatsvindt, is een echt Zuid-feestje. Veel van de (betere) restaurants uit Zuid zijn vertegenwoordigd op het evenement. 
Daarnaast hebben bekende chefs Ron Blaauw en Robert Kranenborg in Zuid een 'fastfood' restaurant die bij elkaar in de buurt zitten.

Verder veel leuke adressen met achtergrond info over het ontstaan van of over de eigenaar en het publiek. 
Denk aan bakkers, slagers, viswinkels, Aziatische restaurants, Nederlandse restaurants met de Franse keuken, wat donerzaken, snackbars en wijnbars en Jonah's eigen kookboekenwinkel.

Ik vond het een superleuk boekje om te lezen en mijn exemplaar zit inmiddels vol met post-its. De kookboekenwinkel van Jonah ga ik ook zeker eens bezoeken.

Een gemiste kans- mijns inziens- is de verwijzing die ontbreekt naar de kookboeken die sommige restaurants of de eigenaars van restaurants hebben uitgebracht, zoals bijvoorbeeld die van Meliha Genko van Genko's supermarkt of Laurent Med Khellout van Rainarai. Met Jonah haar kookboekenkennis was dit een leuke aanvulling geweest.

Deze gids is een aanrader voor alle Amsterdammers of mensen die er regelmatig komen en wel eens iets anders willen proberen.

Het fijne culinaire stadsgidsje is van Jonah Freud en Cijn Prins en van uitgeverij Good Cook en kost € 19,95






Geen opmerkingen:

Een reactie posten