woensdag 26 augustus 2015

BBQ: Gemarineerde sardienenspiesjes


Uit mijn barbecueboek maakte ik heerlijke sardientjes aan een spies.
Ik ben niet echt een visliefhebber, maar zo nu en dan probeer ik het gewoon. En soms is het een succes!

Deze spiesen ook
Ik had de sardientjes een dag laten marineren, dus de smaak was goed ingetrokken en door het limoensap was het vlees al een beetje 'gegaard'.

Ik kocht kleine sardientjes en liet ze door de visboer schoonmaken. Zelf verwijderde ik de ruggengraat nog, zodat er mooie filets overbleven, die je kunt openklappen. En dat valt best mee om te doen; als je eerst de staart afsnijdt en vervolgens de punt van je mes onder het uiteinde van de ruggengraat zet, kun je met je hem met je vingers er zo uit trekken.

Op de grill zijn de dunne lapjes in een mum van tijd klaar.. en ik vergat zelfs een foto te maken.

Zo maak je ze;

Nodig voor 4 spiesen
16 kleine sardinen, schoongemaakt zonder kop en ruggengraat
125 ml olijfolie
2 el limoensap
1 tl zout
2 tenen knoflook, gehakt
1 rode peper, zaden verwijderd en fijngesneden
3 el Provencaalse kruiden
peper

Klap de sardientjes open, druk ze plat en verwijder de ruggengraat. Snij de vis in lengte door en spoel de filets af onder de kraan. Dep droog met papier.

Roer voor de marinade de olijfolie, het limoensap, gehakte knoflook en rode peper, zout en peper door elkaar.  Leg de sardientjes in de marinade en laat minimaal 3 uur marineren.
Ik liet ze een dag marineren!

Rijg sardienen aan de spiesen.
Rooster ze op de barbecue ongeveer 3 minuten aan weerskanten.

Lekker met een Turks brood of stokbrood!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten