donderdag 22 oktober 2015

Italiaanse hamburger uit Delicious




De laatste tijd ben ik samen met manlief helemaal gek op hamburgers!
Geen pre-fab spul, of van de snackbar, maar gourmet burgers. Dus lekker vers en eventueel over the top, het liefst in een restaurant.
En op dit moment is de burger echt helemaal hot, want je ziet steeds meer hamburgerrestaurants opduiken, tot onze vreugde, natuurlijk.

Laatst vertelde ik al over de sublieme burger die ik bij The Boathouse at en maakte ik vorig jaar deze hamburger, die ik met regelmaat daarna ook maakte. Die burger is afkomstig uit mijn hamburger boekje. (Een super boekje dat waarschijnlijk al lang niet meer te koop is.)

En in de Delicious van een paar maanden geleden stond ook een fijn recept.
Ik maakte de burgers en ik hoef bijna niet te zeggen dat ze heerlijk waren, hoewel de mijne ietsje te lang gebakken was. Hij moet echt rosé van binnen zijn, dan is hij het sappigst!
Kort bakken dus!

Oja, en ik heb inmiddels een hamburgerpers. Daar ben ik zo blij mee! Ik wilde er al heel lang één hebben en afgelopen zomer waren ze weer te koop bij AH. Voor deze burger had ik hem nog niet gebruikt. Je koopt ze voor € 9,95 bij Albert Heijn.

Nodig voor 6 hamburgers

1 kilo rundergehakt
35 gr vers broodkruim
2 rode uien, 1 geraspt, 1 in dikke plakken
2 tenen knoflook, fijngehakt
2 el fijngesneden peterselie
20 gr geraspte Parmezaanse kaas 
1 el dijonmosterd
1 ei
6 plakken doorregen bacon
olijfolie
6 hamburgerbroodjes
rucola en basilicumblaadjes
2 tomaten in dikke plakken

Doe het gehakt, broodkruim, geraspte ui, knoflook, peterselie, Parmezaan, mosterd en ei in een kom. Breng op smaak met zout en flink wat peper.
Kneed goed door en vorm 6 hamburgers. Gebruik eventueel een hamburgerpers als je die hebt.
Steek de BBQ aan of verhit een grillpan.
Gril de uienringen tot ze grillstreepjes krijgen. Keer steeds om.
Gril de bacon knapperig en keer af en toe. Hou warm.

Bestrijk de hamburgers met wat olijfolie en gril ze om en om tot ze mooi rosé van binnen zijn of helemaal gaar als je dat liever hebt. Keer af en toe om.

Snij de hamburgerbroodjes door en leg de helften even op de grill tot ze een klein beetje knapperig zijn.
Verdeel de rucola, basilicum, tomaat, gegrilde uienringen over de broodjes en leg de hamburgers er op.
Doe saus op de hamburgers en de gebakken bacon.
Schaaf wat extra krullen Parmezaanse kaas voor er op.
Als saus kun je gewoon ketchup nemen of een andere saus.
Dek af met de andere helft van het broodje.

Serveer met friet.


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten