vrijdag 4 december 2015

Cadeautip: Rudolph's Christmas





Vorige maand kwam dit prachtige thema-kookboek van Rudolph van Veen uit; Rudolph's Christmas.

De titel verraadt het al, dit boek gaat over kerst.
Bij het openslaan van het boek spat de kerstsfeer er vanaf. Bij het doorbladeren van het boek zorgen de totale look and feel voor fijn kerstgevoel. Dit is een gezellig boek.

Dit is christmas over the top.Tot in de kleinste details wordt dit uitgedragen. Vormgeving, lay out, illustraties en fotografie zijn afgestemd op de kerst, in klassieke Engelse kerststijl.

Het boek telt 14 hoofdstukken, waarbij natuurlijk het kerstmenu aan bod komt, maar ook hapjes, traktaties, het kerstontbijt, vegetarische kerst, oudjaar en nog meer.

 
Rudolph staat bekend om zijn eenvoudige recepten en in dit boek vind je dat terug. De recepten zijn eenvoudig, klassiek en vooral lekker.

Rudolph zijn achtergrond in patisserie komt goed naar voren in dit boek. Hij laat mooie taarten, koekjes en baksels zien. Ook bouwt hij prachtige kunstwerkjes zoals een kerkje van koek, helemaal 'besneeuwd' met poedersuiker. De patronen voor dit soort kunstwerkjes vind je ook terug in het boek, dus je zou zo aan de slag kunnen gaan... Dit betwijfel ik, de huisjes lijken mij moeilijk en breekbaar om te maken!

Wel goed te doen zijn de taarten en koekjes. Ik bakte de 'christmas fairy cakes' die fantastisch smaakten. Inmiddels heb ik ze meerdere keren gemaakt, zelfs in taartvorm!

Ook probeerde ik de 'karbonades met appel-roomsaus en pompoenpuree' en ook dit was eenvoudig te maken maar met een wauw-effect.
Dat geldt ook voor de 'kip-appel toffees', die niets meer zijn dan kip en appel in een dichtgedraaid stukje aluminiumfolie. Doe je er rode lintjes omheen en je hebt echte kerst cadeautjes op het bord. Briljant!

De hoofdstukken over vegetarische kerst en lichte gerechten hebben verrassende en feestelijke ideeën.
Natuurlijk staat het hoofdstuk 'klassieke kerst' vol met de bekende kerstklassiekers. Zowel Nederlandse klassiekers zoals stoofperen, rode kool en spruitjes, als Engelse klassiekers zoals christmas pudding en mince pies. Of wat dacht je van de klassieker gevulde kalkoen uit de oven?

Wat vind je nog meer in dit boek?
Tussen de hoofdstukken door staan leuke anekdotes, tips voor het plannen en inkopen, uitleg over tafeletiquette en leuke verhaaltjes.

Dit boek is een absolute aanwinst in je kookboekencollectie. Je hoeft de recepten niet alleen met kerst of de feestdagen te maken. De winterse gerechten kun je altijd maken (in de winter dan). Vooral omdat ze niet al te moeilijk zijn en je het makkelijk door de week of in het weekend kunt maken.

Ik ben fan van dit boek. Dat was ik al bij het openslaan van het boek, waarbij ik meegevoerd werd in winter wonderland. Of eigenlijk al bij de prachtige gouden lettertjes op de kaft. Ik hou van kookboeken met gouden details. Dit boek geeft mij het magische gevoel van een pretpark in kerststijl waar je binnenloopt. Ik raak er niet in uitgekeken en pak het regelmatig om lekker doorheen te bladeren. En ja, ik kook hier regelmatig uit.

Dit is absoluut een mooi Sint- of kerstcadeau!

Rudolph geeft overigens ook theatershows met hetzelfde thema Rudolph's Christmas.
Zelf ben ik er niet geweest, maar ik verwacht een mooie kookshow, waarin verschillende recepten uit het boek aan bod komen. Kijk op de website voor meer info.

Rudolph's Christmas - Kerstrecepten van Rudolph van Veen - is van Karakter Uitgevers en kost € 29,99

Bekijk ook de nieuwe site van About Food And Fashion!
 










Geen opmerkingen:

Een reactie posten