maandag 25 januari 2016

Chewy oatmeal and raisin cookies



Nee, het bakken van deze havermoutkoekjes komt niet voort uit de gezonde havermout-hype van dit moment. Het komt voort uit mijn verlangen naar grote, taaie Amerikaanse koekjes.

En aangezien ik havermoutpap toch absoluut niet lust en dat onlangs geprobeerd had door een pak havermout aan te schaffen, zocht ik een andere bestemming voor de  havervlokken.

Ik dook mijn kookboeken in en begon mijn speurtocht bij het boek 'USA Kookboek'. Gelijk raak! Daar stond een klassiek Amerikaans recept in voor taaie havermoutkoeken.

Ik maakte een royaal formaat, precies zoals je ze in Amerika ook krijgt.

Zo maak jij ze ook;

Nodig voor 6 grote koeken;

110 gr bloem
1/2 tl zuiveringszout
snuf kaneel
snuf zout
125 gr boter op kamertemperatuur
120 gr rietsuiker
40 gr witte basterdsuiker
1 ei
1 1/2 el melk
1/2 tl vanille extract
125 gr havermout
80 gr rozijnen

Verwarm de oven voor op 175 graden.

Zeef de bloem met zuiveringszout, kaneel en zout boven een kom en zet apart.

Klop in een grote kom de boter en de suiker tot een lichtgekleurd mengsel met de mixer.
Klop het ei, de melk en het vanille extract er door.
Voeg de bloem er in gedeelten bij en mix door elkaar.
Roer als laatste de rozijnen en havermout er doorheen.

Bekleed een bakblik met bakpapier. Vorm een bal en maak een beetje plat met je handen. Leg op het bakpapier en vorm een koek van ongeveer 12 cm. Herhaal met de rest van het beslag.

Bak de koeken in de oven 10-15  minuten. Ze zijn nog zacht na de baktijd, maar zullen opstijven wanneer ze afkoelen.
Leg ze op een rooster om af te koelen.


Bekijk ook onze nieuwe site: http://www.aboutfoodandfashion.com/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten