vrijdag 4 maart 2016

De borrelplank


De borrelplank is helemaal hip. Je ziet mooie, dikke planken in veel winkels. Bij mij komt hij een paar keer per week op tafel, voor het eten.

Wat is een borrelplank?

Een borrelplank is een brood- of snijplank met allerlei lekkers voor bij de borrel.
Het mooie is, je hoeft hem niet speciaal samen te stellen of er speciaal spullen voor in huis te halen.
Want de veel lekkere dingen heb je al in huis.

Het is erg fijn als ik in het weekend wat olijven, droge worst en kaasjes in huis heb gehaald. Ik vul mijn minischaaltjes met de restanten voor bij de borrel. Maar als ik geen olijven, droge worst en kaasjes heb, dan plunder ik de voorraadkast, koelkast en het vriesvak.

Een gekookt eitje met mayo is zo lekker. Een ei heb je altijd wel in huis.
Maar ook chips en vleesbeleg heb je altijd wel in huis. Of wat denk je van sardientjes of ansjovis uit blik?
Je kunt de groentela ook plunderen; bak wat champignons in knoflook of snij wat plakjes komkommer. Of maak zelf tzaziki met yoghurt, knoflook en dille. Aioli is nog makkelijker, door mayo met knoflook en wat olijfolie te mengen.

Ik ben er heel creatief in en tover binnen no time een borrelplank op tafel!

Schenk een lekker biertje of wijn bij de borrelplank en het relaxen kan beginnen! 
Met wat vrienden erbij (of met zijn tweeën) kun je zo een uur of langer bij de borrelplank zitten.

Je kunt mooie planken vinden in kookwinkels, maar Hema heeft ook mooie. Zelfs bij Action heb ik ze gezien.

Hieronder wat ideeën voor op je borrelplank:

- Blokjes kaas van het stuk kaas dat je nog hebt liggen
- Plakjes beleg, zoals gedroogde ham, rolletjes kipfilet
- Plakjes gedroogde worst
- Gekookte eitjes met mayo
- Nootjes, chips, zoute koekjes
- Franse kaasjes
- Olijven, gedroogde tomaatjes, feta
- Ansjovis, sardienen uit blik, haring uit een pot
- Creatief met bladerdeeg; snij repen en bestrooi met komijn of geraspte kaas. Daarna even bakken. Of vul plakjes met diepvriesspinazie en feta voor een Grieks hapje
- Gebakken champignons
- Bitterballen, frituurhapjes
- Dipjes als tzaziki, hummus, aioli, olijventapenade met toastjes erbij
- Gesneden groenten om te dippen in de dipjes, zoals komkommer en bleekselderij
- Leverworst met tafelzuur
- Nachos met creme fraiche om te dippen
- Gedroogde vruchten als vijgen, dadels of pruimen, of vijgenbrood






  Kijk ook op www.aboutfoodandfashion.com voor de nieuwe website!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten